مقاله نویسی | انواع مقاله علمی

مقاله نویسی | انواع مقاله علمی

انواع مقاله علمی

مقاله پژوهشی

مقاله پژوهشی یک نوع از مقاله علمی است که به منظور جمع‌آوری و بررسی یافته‌هایی که در نتیجه پژوهش و تحقیقات علمی به دست آمده است، نوشته می‌شود. معمولاً در این نوع از مقالات، هدف اصلی ارایه نتایج و یافته‌های دقیق و با جزئیات پژوهشی و ارائه تفسیر صحیح و منطقی آنها در قالب یک متن علمی است. به عنوان مثال، یک مقاله پژوهشی در حوزه پزشکی ممکن است مطالعه‌ای مستقل بر روی یک دارو، بیماری یا روش درمانی باشد. در مجموع، مقالات پژوهشی به عنوان منبع دقیق و معتبری برای نمایش و انتقال اطلاعات به دیگران در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود.

مقاله ترجمه

مقاله ترجمه یک نوع از مقالات علمی است که در آن مطالبی که توسط نویسنده اصلی در یک زبان خارجی منتشر شده‌اند، توسط نویسنده مقاله ترجمه به زبان دیگری ترجمه می‌شوند و با اضافه کردن نکات مرتبط و تلاش برای رعایت دقت، خلاصه‌ای از آنها ارائه می‌شود. به عنوان مثال، نمونه‌ای از مقاله ترجمه می‌تواند ترجمه‌ای از یک مقاله علمی در حوزه زیست‌شناسی باشد که در ابتدا به زبان انگلیسی منتشر شده است و سپس توسط نویسنده ترجمه شده و به زبان فارسی منتشر می‌شود. مقالات ترجمه شده به منظور توسعه دانش در سطح جهانی و ارتباط متقابل بین محققان و دانشمندان از اهمیت بالایی برخوردارند.

مقاله بررسی

مقاله بررسی یا مقاله Review یک نوع از مقالات علمی است که در آن، موضوع خاصی به صورت دقیق و جامع جمع‌آوری و بررسی می‌شود. این نوع مقاله، نظرات، نکات، نقدها و پرسش‌های مرتبط با یک موضوع خاص را با جزئیات بررسی می‌کند. در این نوع مقاله، موضوع مورد بررسی و ارایه نتایج به شکل مستقل از پژوهش می‌باشد. معمولاً در مقالات بررسی، نویسنده، بعضی از محتوای مورد بررسی را انتخاب می‌کند و در مورد آن جزئیاتی را بیان می‌کند. مقالات بررسی به عنوان یکی از منابع اصلی برای دانشجویان و پژوهشگران در رشته‌های مختلف به شمار می‌روند و برای تحلیل و بررسی نتایج پژوهش‌های قبلی یا ارایه نظر و دیدگاه درباره یک موضوع خاص، استفاده می‌شوند.

مقاله نظری

مقاله نظری یک نوع از مقالات علمی است که در آن، نظرات و دیدگاه‌هایی در مورد یک موضوع خاص آورده می‌شود و بحث و تبادل نظر درباره آن موضوع صورت می‌گیرد. در این نوع از مقالات، نویسنده به صورت مستقل، نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد موضوع مورد بررسی، ارائه می‌کند و در برخی موارد، سعی می‌شود اطلاعات تخصصی مرتبط با آن را نیز به صورت خلاصه در مقاله درج کند. به عنوان مثال، یک مقاله نظری در حوزه اقتصاد ممکن است به بررسی دیدگاه‌های مختلف نسبت به یک مسئله اقتصادی، پرداخته و بحث و تبادل نظری درباره آن صورت پذیرد. مقالات نظری به عنوان منبع مهمی برای طرح مطالب جدید در حوزه‌های مختلف علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بخش های بعد سعی خواهیم کرد هر کدام از انواع مقاله علمی را به طور مختصر توضیح دهیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انواع مقاله علمی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۲/۲۶
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب